27 вересня 2023, 15:18
Одним із викликів стало те, що окрема частина наших співгромадян, на жаль, працювала чи працює на підприємствах, установах та організаціях, які розміщуються чи розміщувалися на тимчасово окупованих територіях або в районах ведення бойових дій. Як у такому випадку підтвердити наявність страхового стажу, що є однією з похідних майбутньої пенсії?
Відповідно до статті 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку – на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності зазначеним вище законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Зважаючи на законодавчі вимоги, основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження системи персоніфікованого обліку, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Держава, максимально сприяючи адаптації людей до життя в умовах війни, впроваджуючи пільги та програми підтримки за різними напрямами, передбачила ситуацію, коли громадяни України, що працювали певний час на підприємствах, в установах чи організаціях, які розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованих територіях або в районах ведення бойових дій, не мають змоги одержати документи про наявний стаж роботи.
Наразі факт пошкодження чи знищення майна (документів) підприємств, установ, організацій або їх правонаступників внаслідок воєнних (бойових) дій, спричинених військовою агресією російської федерації проти України, підтверджується довідками, виданими виконавчими органами, військовими, військово-цивільними адміністраціями, актами Державної служби з надзвичайних ситуацій, довідками Національної поліції, актами або будь-якою іншою інформацією та/або документами, які підтверджують факт пошкодження чи знищення майна внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, які заявник додає до заяви.
Якщо документи з об’єктивних причин відсутні і неможливо їх одержати, стаж роботи підтверджується показаннями не менше двох свідків, які знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації або в одній системі і мають документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
Для підтвердження стажу на підставі показань свідків громадянин звертається до територіального органу Пенсійного фонду України з відповідною заявою, в якій зазначає період роботи, назву підприємства, установи, організації, їх місце знаходження, посаду, на якій працював, та дані про двох свідків.
Свідки, які знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації або в одній системі, надають документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника, зокрема, трудову книжку або будь-які інші документи (довідки, виписки з наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, письмові трудові договори і угоди, та інші документи, які містять відомості про періоди роботи).
На підставі показань свідків органи Пенсійного фонду України підтверджують стаж роботи для призначення пенсії.
Принагідно слід нагадати, що одним зі зручних і доступних для кожного громадянина онлайн-сервісів, які наразі пропонує Пенсійний фонд, є електронна трудова книжка. Це цифровий аналог паперової трудової книжки, в якому відображається вся наявна інформація про стаж, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
Навіщо оцифрована трудова книжка потрібна працівнику? По-перше, її неможливо втратити - дані зберігаються в електронному форматі. По-друге, працівник зможе уникнути усіляких «маніпуляцій» роботодавця. По-третє, переглянути відомості про свою трудову діяльність і про сплачені страхові внески.
Відомості про трудову діяльність може подавати до Реєстру застрахованих осіб як застрахована особа, так і роботодавець через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (www.portal.pfu.gov.ua) за допомогою КЕП (кваліфікованого електронного підпису).
Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області
Підпишіться, щоб отримувати листи.